ירון זיו - פייסבוק וסמכות הורית



כולם דיברו השבוע על "אויב הילדים החדש" - הלא הוא הפייסבוק. זה קרה בעקבות שני מקרים שעלו לכותרת: בראשון דובר על שני צעירים, בני 22 ו-17, החשודים שאנסו ילדה בת 12. אלו הודו בחקירתם כי שכבו עם הילדה, וטענו כי בשיחות שקיימו באינטרנט היא הציגה את עצמה כבת 17.


מאת: ירון זיו


המקרה השני גם הוא מצער - נער בן 16 מיישוב במרכז הארץ שם קץ לחייו בתלייה, במהלך שיחה עם חבריו ברשת החברתית "פייסבוק". לפי בני משפחתו, בשיחה הוירטואלית שניהל, היה כנראה איזשהו טריגר שהוביל מעשין, למרות שלא ניתן לדעת זו בוודאות כי הדברים נמחקו מהפייסבוק. 

קראתי אתמול את הטור של אריאנה מלמד ב YNET  ודי הסכמתי עם דבריה - פייסבוק הוא לא מקום בטוח לילדים. ואם הם כבר בפייסבוק - חייב שיהיה שם כפתור חירום שיתריע על העלבות, סחיטות ואיומים. מעבר לזה, לא נכון ולא בריא שהתקשורת החברתית העיקרית של ילדים בני 8-13 תהיה דרך המחשב, בלי קשר לסכנות הממשיות הטמונות בזה. בניגוד לטלוויזיה, שגם ממנה מקבלים לעתים מסרים שליליים, בפייסבוק העברת המסרים היא דו צדדית - וכך גם היא יותר מסוכנת.



נכון, אינטרנט הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו בכל אספקט - בדרך בה אנו מקבלים מידע, צורכים בידור, עובדים, עושים עסקים, קניות וכו', אבל ברגע שהכלי הזה הופך להיות המטרה ולא האמצעי  - זה כבר בעיה.  האינטרנט הפך להיות הערך ולמעשה הוא גולם שקם על ייצרו. האינטרנט קיבל אחיזה כל כך חזקה בחיינו, עד שקשה מאוד למנוע את הצדדים השליליים בו.

מה לעשות?

ההורים צריכים לקחת שתי החלטות: מאיזה גיל הם בכלל מרשים לילדיהם להשתמש בפייסבוק, ואם הם כבר משתמשים - איזה מגבלות חלים עליהם ובאיזה אופן תופר פרטיותם. באופן אישי, לא הייתי חושף את ילדיי בכלל כלי הזה שנקרא פייסבוק לפני גיל 13. ולאחר גיל זה הייתי מתיר את השימוש, אבל כל הזמן עם בקרה ויד על הדופק.

[למאמרים נוספים - ירון זיו]

כן, מותר להפר את עיקרון הפרטיות ומותר לצפות בתכתובות. מותר ורצוי להתקין תוכנות ריגול. כמו שאריאנה מלמד כתבה: הייתם משאירים חבורה גדולה של בני 9 לבד בביתכם? הייתם שולחים אותם לבד לטיול רב משתתפים? כנראה שלא. אז אין סיבה שתתירו להם לעשות זאת בפייסבוק.

את כל זה אני כותב מתוך ידיעה והבנה ברורה שיש בפייסבוק ובתקשורת האינטרנטית בכלל - הרבה דברים טובים. האפשרות ליצור קשרים חברתיים ללא מגבלה טריטוריאלית ובכל מקום ובכל זמן - היא נפלאה בעיני, אבל אין ספק שהבקרה חייבת להיות שם.



ירון זיו, דר´ בפסיכולוגיה קלינית ופסיכוטרפיסט. ובעל מכון להתפתחות אישית, מרצה מבוקש מאד, ומנחה ותיק ומרתק בנושאים מגוונים בהומור רב מאד ומקצועיות הינו בעל מכון להתפתחות אישית, מרצה מבוקש מאד, ומנחה ותיק ומרתק בנושאים מגוונים בהומור רב מאד ומקצועיות. להלן מגוון הרצאות שניתן להזמינן דרך מרכז המרציםלישראל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה