התפתחות קבוצה לימודית - התאוריה של ג'יב (1964)

מאת: ירון זיו


ג'יב מציין ארבעה שלבים עיקריים בהתפתחותה של קבוצה לימודית. שלבים אלו מתוארים בספרים של ריצ'ארד ופטרישיה א' שמאק תהליכים קבוצתיים בכיתה.

בתאוריה של ג'יב על שלבים בהתפתחות קבוצה נמצא התייחסות למרכיבים בסיסיים של רגשיות ולמרכיבים של פתרון בעיות בקבוצה.
ג'יב מדבר על צמיחה אישית ובין אישית מתוך תלות הדדית בתוך הקבוצה. הבסיס להתפתחות הקבוצה הוא האימון הבין- אישי, המסייע לפרטים לפתח הערכה אישית.


שלב ראשון – היכללות וחברות בקבוצה


זו התקופה ההתחלתית של חיי הקבוצה, ומתקיימות בה התקבלות בין-אישית ויצירת אמון וביטחון בקבוצה. בהיבט האישי של כל פרט בקבוצה יהיו מונחים על הכף הרגשות של התאמה ושל הערכה עצמית.
מאפייני התנהגות והרגשות – אפשר לצפות באיפוק רב מצד הפרטים וחשש של כל אחד מהצגת תדמית חלשה. קיימים חרדה מפני דחייה וגישוש בנוגע למקום האישי ביחס לאחרים בקבוצה. השאלות המועלות נוגעות לקבלה, לחיבה, לקרבה ולהיכרות עם האחרים. קיים צורך להכיר את החברים. בשלב זה החברים מתנהגים למופת ומציגים "אני" מושלם.


שלב שני – זרימת מידע

בשלב זה אנשים חושבים פחות על עצמם ויותר על הקבוצה. נוצרות נורמות בנוגע לאופן קבלת החלטות, ואם התקשורת עדיין סגורה והססנית, יתקבלו ההחלטות ללא מחויבות עמוקה מצד החברים.
מאפייני הרגשות וההתנהגות הם התנצחות, חיכוכים ופירוד; הרגשות של דיסהרמוניה. החברים והמנחה נאבקים לבחון השפעה יחסית ואת מידת הסובלנות להתנהגות מיוחדת. הם בודקים את גבולות הסמכות, מבטאים תלות והתנגדות לתלות ומנסים ליצור אוטונומיה ועצמאות.
בשלב זה ייתכנו מתח ולחץ.


שלב שלישי – חתירה להשגת יעדים אישיים

בשלב זה החברים בקבוצה כבר מכירים זה את זה. הנורמות והתהליכים שעליהם עבדו בשלב הקודם נושאים פרי. חברי הקבוצה רוצים להשיג משהו שתורם להרגשת ההצלחה והכישרון שלהם, והם אכן ייעשו עצמאיים ואוטונומיים, אם בעיות קודמות נפתרו ואם כמה מבעיות המנהיגות בקבוצה יושבו גם הן. כאשר קיימת תקשורת פתוחה, הקבוצה יכולה להציב לעצמה יעדים ברורים ומחמיאים לפרטים ולקבוצה, לחלק משימות ולקבוע מועדים סופיים להשלמת המשימות.
בשלב זה יש פריון גבוה בלימודים עיוניים.
מאפייני רגשות והתנהגות – בשלב זה עלולים להיווצר מתחים וניגודים בין מטרות של יחידים למטרות הקבוצה. רגשות היחידים יכולים להיות מנוגדים ליעדי התפוקה של הקבוצה, וייתכן שפרטים בקבוצה יימשכו להתמקדות במשימה, ואילו האחרים יימשכו להתמקדות בבעיות החברתיות והרגשיות. ייתכנו התנגשויות בין יחיד לקבוצה או בין מיעוט של חברים לקבוצה.


שלב רביעי – התחדשות עצמית

בשלב זה חברי הקבוצה רואים את עצמם עצמאיים ואוטונומיים, וזאת בתנאי שעניינים אחרים נפתרו בהצלחה בשלבים הקודמים. הם כבר מסוגלים להסתגל לשינויים. בני הזוג שמאק מכנים שלב זה "שלב של בגרות מסתגלת". שלב זה אינו סיכום של מצב, אלא מצב של פתיחות – יכולת ונכונות להתפתחות ממושכת ולהרחבת מיומנויות, עניין וכישורים. "בגרות מסתגלת" מתבטאת בהתמודדות עם אפשרויות, ביכולת לבחור ולהגיב באומץ, לקחת אחריות לתוצאות הבחירה ולעמוד בהן.
ג'יב טוען שקבוצות מגיעות לבגרות כזו רק לאחר שהצליחו לפתח אמון בין-אישי. קבוצות שלא התבסס בהן האמון הבין-אישי לא יסייעו לחבריהם לפתח הערכה עצמית, וברור שלא יגיעו ל"בגרות מסתגלת". קבוצות שכן הגיעו ל"בגרות מסתגלת" יוכלו להתחדש ולהמשיך להציב מטרות ולבצע הליכים מתוך משאביהם הפנימיים. הן יוכלו לעזוב תהליכים ישנים שאינם פונקציונליים עוד ולאמץ תהליכים חדשים והלימים. החברים מקבלים אחריות לחיים הקבוצתיים ומשתדלים לשפרם כל הזמן.
מאפייני התנהגות ורגשות – גם בשלב זה יכולות לעלות בעיות אנושיות ורגשות מתחלפים של ניכור ושל ריחוק, טינה, מאבקי כוח וכעס על מטרות שלא הושגו, אך עם זאת יועלו גם רגשות סיפוק ונוחות. אין קפיאה על השמרים בשלב זה. כל הזמן קיימים פעילות, אתגרים חדשים ועימותים, המלווים בתמיכה להתפתחות ולהתקדמות, בסובלנות ובתובנה.


קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי". לרכישת הספר – לחצו כאן

תגובות

  1. שלום חבר נפגעתי ושבור לב כשקרה בעיה גדולה מאוד ביני לבין בעלי לפני שבעה חודשים בנישואיי. כל כך נורא שהוא לקח את התיק לבית המשפט לגירושין. הוא אמר שהוא לעולם לא רוצה להישאר איתי שוב ושהוא כבר לא אוהב אותי. אז הוא ארז מהבית וגרם לי ולילדי לעבור כאבים עזים. ניסיתי בכל האמצעים האפשריים להחזיר אותו, אחרי הרבה תחנונים, אך ללא הועיל. והוא אישר שקיבל החלטה ולא רצה לראות אותי שוב. אז ערב אחד, בדרכי חזרה מהעבודה, פגשתי את חברתי הוותיקה שחיפשה את בעלי. אז הסברתי לו הכל, אז הוא אמר לי שהדרך היחידה שבה אוכל להחזיר את בעלי היא לבקר אצל זורק כישוף, כי הוא באמת עשה את זה גם. אז מעולם לא האמנתי בקסם, אבל לא הייתה לי ברירה אלא למלא אחר עצתו. לאחר מכן הוא נתן לי את כתובת האימייל של זורק הכישוף שהוא ביקר. DR APATA. למחרת בבוקר שלחתי מייל לכתובת שהוא נתן לי, ומטיל הכישוף הבטיח לי שאחזיר את בעלי ליומיים הקרובים. איזו אמירה מדהימה!! אף פעם לא האמנתי, אז הוא דיבר איתי ואמר לי כל מה שאני צריך לעשות. ואז אני עושה אותם בלי עלייה, אז ביומיים הבאים, באופן מפתיע, בעלי שלא התקשר אליי ב-7 החודשים האחרונים התקשר אליי להודיע ​​לי שהוא חוזר. כל כך מדהים !! אז הוא חזר באותו יום, עם הרבה אהבה ושמחה, והתנצל על טעותו ועל הכאב שהוא גרם לי ולילדיי. ואז מאותו יום הקשר בינינו היה חזק יותר מבעבר, בעזרתו של זורק קסמים נהדר. אז, אני אמליץ לך אם יש לך בעיות כלשהן, צור קשר עם Dr apata במייל: drapata4@gmail.com או צור איתו קשר בוואטסאפ וב-Viber עם המספר הזה: +1(425) 477-2744.......

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה