ירון זיו - שלבי התפתחות היחיד לפי אריקסון - שלבים 3-4

מאת: ירון זיו
 
שלב 3 – יזמה לעומת אשמה

העימות בשלב השלישי של החיים טמון בהתפתחות תחושת יזמה לעומת תחושת אשם. העימות הוא בין חדירה תוקפנית לעולם באמצעות פעילות, סקרנות, חקירה ודרישה ובין שיתוק כל תנועה באמצעות פחד ואשם.

הקבוצה כיחידה עוברת לשלב דינמי. היא לוקחת יזמה המתבטאת במתן לגיטימציה לביטוי רגשות זה כלפי זה ומאפשרת גילויי סקרנות ועניין בזולת. הסקרנות והחדירה מתורגמת כאן לפעילות כלפי פנים וכלפי חוץ. הקבוצה מפתחת רגישות לתהליכים המתרחשים בה, למידת ההקשבה, הפתיחות והאמון המתהווים או שאינם מתהווים בה.
 
פרטים בקבוצה מרגישים פתוחים יותר לבטא רגשות בעלי מסר תוקפני כלפי פרטים אחרים ואף כלפי המנחה. בד בבד עם גילויי תוקפנות אלה מתחילים להופיע רגשות אשם ועימותים פנימיים בהתמודדות עם כעס.

פתרון לא יעיל של שלב זה יבלום כמה מחברי הקבוצה וייצור אצלם התכנסות וניכור, כגון: "חבל שבכלל אמרתי משהו". אנרגיית הכעס והתוקפנות נשארת בלתי מעובדת ומייצרת תחושת כעס.  כמה מחברי הקבוצה יתנגדו לכל יזמה חדשה שמתפתחת, חברים יהססו ליטול על עצמם תפקידים ויפנו שוב לתלות במנחה.
פתרון נכון של העימות בשלב זה ישתמש באנרגיות המשתחררות, מתגלות ומופנות לתיעול חיובי ויזמתי, ההופך את האינטראקציה להזדמנות של למידה ושל צמיחה.


שלב 4 – חריצות לעומת פעלתנות  

שלב זה תורם ליצירת הזהות האישית של האדם על-ידי היכולת ללמוד את המיומנות להיות מה שהוא בתהליך ההתהוות  כלומר, הזדהות עם התפקיד העתידי והרצון ללומדו ולהשתלב בו. זה מודגם בצורה יפיפייה בקבוצה
אשר עברה בהצלחה את שלב היזמה מול אשמה ואפשרה לעצמה לשחרר רגשות שליליים ולתעל אותם לכיוונים פוריים ובונים. קבוצה כזו מלוכדת יותר ובעלת תחושה של "אנחנו" לעומת "אני". זה המסד הבריא לשלב הנוכחי, שבו הקבוצה הופכת למכונה משומנת, הפועלת, מזינה וניזונה זה מזה, ומגיעה לאינטימיות רבה ועמוקה. הקבוצה נכנסת לשלב פעיל ובונה {חריצות} לקראת הגשמת מטרותיה.

אם העימות בשלב הקודם נפתח בצורה לא יעילה, תתפתח תחושת הכאוס לפעלתנות המתבטאת בפיזור אנרגיה, ביצירת תת-קבוצות ובנורמליזציה של אווירה תוקפנית לא אוהדת ולא מכובדת.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי". לרכישת הספר – לחצו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה