ירון זיו - חשיבות המשוב



משוב הוא תקשורת מילולית או לא מילולית, המכוונת אל אדם או על קבוצה ומעבירה להם מידע על האופן שבו נתפשת התנהגותם על-ידי האחר, כיצד היא משפיעה על האחר ואילו תגובות היא מפיקה ממנו.
התהליך של מתן משוב ושל קבלת משוב הוא אחד התהליכים החשובים ביותר בעבודה הקבוצתית.

למשוב הניתן ביחידות ובקבוצה יש משמעות מכרעת על דימויו העצמי של האדם ועל התפתחות הערך העצמי שלו. מרגע לידתו נמצא הילד בתהליך בלתי פוסק של משובים מילוליים מצד הסביבה הקרובה והתרבות שבה הוא חי. כאשר תינוק מחייך, הוא זוכה מיד במשוב מחייך מצד הוריו, וכאשר הוא בוכה הוא מאותת לסביבה שהוא במצוקה, ומיד מגיע משוב הורי דואג.

מסכת חייו של האדם רצופה בנתינת משובים ובקבלתם בכל תחום: לבוש, ניקיון, סדר, אינטליגנציה, הישגים, כישורים, יכולות וכד'. מתוך כל אלה בונה הילד "מושג בונה" על עצמו, את תפישת העצמי ואת הערך שהוא מייחס לתכונותיו, כאשר ההערכה העצמית נבנית ומושפעת מהערך שסביבתו מייחסת לדברים. וכך נוצרים הקשר והתלות שבין משוב לדימויו העצמי של האדם. בקבוצה נראה שככל שהדימוי העצמי והביטחון העצמי מתחזקים, תתחזק הפתיחות, לעומת זאת ככל שהדימוי והביטחון העצמי נפגעים, כך גדלה תחושת ההסתגרות, ההתכנסות וההתגוננות.

הקבוצה מייצגת את המיקרוקוסמוס החברתי ומאפשרת לאדם ללמוד על עצמו בסביבה מוגנת ותומכת. היא משמשת מעין מעבדת לימוד, המעניקה הזדמנות לקבל משובים מרוכזים. קיימת משמעות מיוחדת לעובדה שמספר רב של אנשים נותנים את אותו משוב, שכן נטייתו הטבעית של האדם היא להדוף משוב שאינו נראה לו, משום שעדיין אינו בשל להכילו. אותו משוב של אנשים רבים עוזר לאדם להבין שהוא לא ניתן מתוך עניין לא גמור או
חשבון לא סגור עמו אלא מתוך מטרה לסייע לאדם להיחשף למידע אשר הוא אינו ער לו, וכי התנהגותו זו היא שהפיקה את התגובה של אנשים שונים בקבוצה.

ייחודה של קבוצה תומכת ובונה הוא ביכולתם של המשתתפים לתת משוב בוני וענייני, שיאפשר למקבל המשוב ללמוד על עצמו, להרחיב את מודעותו ובכך לאפשר לו מרחב צמיחה וגדילה. אפשר לדמות את הקבוצה למראה גדולה, המשקפת לאדם את בבואתו. אך ייחודה של "המראה הקבוצתית" הוא בכך שהיא מאירה את בבואתו בצורה תומכת, מקבלת ומעודדת.

חשיבותו המכרעת של המשוב בקבוצה מצביעה על כך שעל המנחה לאמן את חברי הקבוצה בדרך נתינת המשוב, כך שמקבל המשוב יוכל להכיל אותו ולהפיק ממנו תועלת.
מטרה – בראש ובראשונה חשוב שהנותן יבדוק עם עצמו את המניעים שלו לנתינת המשוב. עלולים להיות מצבים שבהם מטרת נותן המשוב אינה כה "נקייה", אלא באה להראות עד כמה נותן המשוב חכם ויודע להבחין בדקויות. לעתים במסווה של משוב מתרחש תהליך של חיסול חשבונות הדדי בין נותן המשוב למקבלו. מכאן ברור שנותן המשוב חייב לוודא שמטרתו אכן תתרום למקבל המשוב.
כבוד – להרגיש כבוד לאחר, השונה ממך.
אחריות – לקחת אחריות לצעדים הנכונים במשוב הן מצד הנותן והם מצד המקבל.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי". לרכישת הספר – לחצו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה