ירון זיו - שלבי התפתחות היחיד לפי אריקסון - שלבים 7-8

מאת: ירון זיו


שלב 7 – פוריות לעומת קיפאון

היעד ההתפתחותי בהתבגרות הוא פוריות. האפשרות השלילית היא קפיאה על השמרים. שלב זה מנחה את שנות היצירה של מעגל החיים האנושי, והפוריות מהווה כוח המניע את ההתנהגות האנושית. אפשר להשתמש
במונחים נרדפים לפוריות, כמו יצירתיות או יצרנות, אך אריקסון מעדיף את המונח "פוריות", מאחר שפירושו הוא יצירתיות יצרנית במובן של תרומה תעסוקתית ומקצועית לחברה.

הפתרון המוצלח של העימות הוא שהאדם הבוגר רוצה להיות מועיל, יצרני ונחוץ; האמונה שאני מה שאני יוצר או מה שאני יכול לייצר. התמסרות האדם לאדם אחר, לאידיאל או לעמלו מרחיבה את אופקי ההתעניינות של האני.

כישלון בשלב זה יעצור את ההתפתחות ויביא לקפיאה על השמרים, דבר המתבטא בכך שהפרט נעשה אנוכי ועסוק בעצמו, או מצפה שיעסקו בו.
"קפיאה על השמרים" לפי אריקסון פירושה: "אנשים מתחילים להתעסק בעצמם כאילו היו בנם האחד של עצמם.

בקבוצה שפתרה ביעילות את השלבים הקודמים תתקיים עתה עבודה אינטנסיבית ועמוקה; אינטראקציות בין החברים ואינטראקציות של הפרט עם עצמו, וכל זה באווירה תומכת, עוזרת ואוהדת.
קבוצה שלא מצאה פתרון מוצלח לעימות תישאר תקועה, ובמקום להגיע להרגשת ה"אנחנו" ייסוג כל פרט לתוך עצמו, יתעסק בעצמו בדרך לא בונה, ואם יישאר בקבוצה, יתמקד רק במה "אני יכול לקבל" בלי לתת מעצמו
לאחרים ובלי לתרום לקבוצה.


שלב 8 – שלמות לעומת ייאוש

השלב האחרון במעגל חייו של האדם מפגיש אותו עם הזקנה והפרישה מחיי העמל והיצירה. משימת השלב הזה היא להשיג שלמות עצמית לעומת שאט נפש וייאוש. העימות כאן הוא בין איסוף, איחוד והערכת חוויות החיים שהצטברו ובין מרות נפש, עוינות ושלילה. הפתרון המוצלח של שבעת השלבים הקודמים מגיע לשיא בהרגשת שלמות עצמית, ואילו הפתרון השלילי הוא הרגשה שהחיים בוזבזו ותחושת אי-נחת מעצמך ומזולתך. קיים פחד מפני המוות ומפני נסיגה אל תלות ילדותית, אל שאט נפש ואל ייאוש.

השלב המקביל בחיי הקבוצה הוא שלב הפרידה. פתרון מוצלח של השלבים עד לפרידה מביא את הקבוצה ואת הפרט שבה להרגיש הישג מבחינת מטרות הקבוצה ומבחינת מטרות הפרט וצרכיו. חברי הקבוצה פנויים לעיבוד הפרידה מתוך איסוף החוויות שעברו יחד ומתוך הרגשת שלמות. הם פנויים לעבד, ולסכם לעצמם את תרומת הקבוצה להתפתחותם האישית, לגדילתם, למיקוד נקודות חוזק ונקודות קושי ולקביעת מטרות אישיות להמשך צמיחה וגדילה.

פתרון שלילי של שלב זה מביא את הקבוצה ואת חבריה להרגשת בזבוז וריקנות. התנסות זו מביאה לאבדן אמון ב"כלי" הנקרא קבוצה ולנסיגה לעמדות קודמות אנטגוניסטיות.

קטע זה לקוח מתוך ספרו של ד"ר ירון זיו "מסע קבוצתי". לרכישת הספר – לחצו כאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חג החנוכה –היבטים פסיכולוגיים

ירון זיו - שלבים בקבוצה ע"פ ג'ראלד בנסון (1987)

ד"ר נירה כפיר - 4 העדיפויות כמציגות תפקיד פסיכולוגיה